DOEL

- samenhang tussen onderdelen van het cahier W.O. zien

- gemeenschappelijke taal creëren

 

Extra verdieping rond de leerspiraal

SAM, het partnerschap tussen zeventig basisscholen en een hogeschool met lerarenopleiding, werkten intensief rond de taxonomie van Bloom. Ze maakten een filmpje waarin je ziet hoe de cognitieve niveaus in een klas worden ingezet. SAM stelt ook een waaier ter beschikking met de zes cognitieve niveaus. Daarin staan verdiepende vragen voor de leerlingen, activiteiten en producten.

1.

Elke Goffin van Praktijk Voluit legt uit hoe je een verrijkingsopdracht kan maken op basis van de cognitieve niveaus die wij ook in de leerspiraal gebruiken.

2.

Juf Petra uit Vlissingen (NL) heeft een blog met allerlei ideeën voor kleuterleerkrachten. Ze poste een voorbeeld van haar collega over een zogenaamde integratiematrix. Het is een invulblad waarbij de cognitieve niveaus uit de leerspiraal (= taxonomie van Bloom) gecombineerd worden met de meervoudige intelligenties van Gardner (je weet wel: ruimte-knap, taal-knap,... Op de studiedag Leren is lichamelijk focuste één van de ateliers hierop.). Op de blog zijn er ook enkele concrete lesvoorbeelden beschikbaar.

3.

Enkele FOPEM-coördinatoren ontwikkelden samen enkele voorbeelden bij elk cognitief niveau van de leerspiraal. Je kan het hier lezen. De pedagogische begeleidingsdienst maakte ook een uitbreiding bij de leerspiraal met meer uitleg en ondersteunende werkwoorden. Je kan het hier vrijblijvend downloaden. 

4.

Samen school maken

Deze website dient als inspiratie voor begeleiders en coördinatoren die werken met een cahier van FOPEM.

De implementatiegids vormt het belangrijkste onderdeel van de website en dient door alle scholen gebruikt te worden om het cahier W.O. te implementeren.

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now