Hoe ervaar ik als begeleider dat leren lichamelijk is?

Als begeleider sta je model voor de leerlingen, je toont hen hoe leren lichamelijk is. Daarom willen we jullie dit zelf, als persoon, laten ervaren. 

 
workout Girls
Samen bewegen in een dansvoorstelling

Begeleid door Tijs Verbrugge (theatermaker/-speler en ex-leerkracht van buurtschool V-Tex)

In deze sessie focuste Tijs op dans en beweging.

Via een aantal eenvoudige oefeningen, leerde je jouw lichaam bewuster kennen en gebruiken. Hij baseerde zich daarbij op de methodiek van viewpoints. Lees hier meer.

Als individu en als lid van de groep, leerde je contact maken en interactie bevorderen.

Je kan Tijs contacteren: verbrugge.tijs@gmail.com

workout Girls
Een alternatieve sportles in het kader van cogitraining

Begeleid door Caner Mese (pedagogisch begeleider en voetbaltrainer) en Stijn Govaerts (voetbaltrainer bij KRC Genk en online redacteur bij Klasse)

Cogitraining is een methode uit de voetbalwereld waarbij spelpatronen worden geautomatiseerd. De methode belast bewust het werkgeheugen door twee of meerdere taken tegelijk te laten uitvoeren. Als je het werkgeheugen belast kan je moeilijker nadenken en leert je automatiseren. Zo leert je iets aan wat je nooit meer vergeet en automatisch toepast. 

Tijdens deze vorming lieten Caner en Stijn jullie zelf ervaren hoe dit precies in z'n werk gaat. Daarbij gebruikten ze groepswerkvormen waarbij synchronisatie belangrijk is.

In dit artikel legt Stijn zelf uit hoe je cogitraining kan gebruiken in de klas.

Je kan Stijn en Caner contacteren: caner.mese@fopem.be en stijngovaerts@gmail.com.

Stijn en Caner raden het werk van cogitrainers Bert en Tom aan. 

workout Girls
Samen kijken naar documentaires over natuurlijke speelplekken

Begeleid door Jürgen Loones (pedagogisch begeleider)

We keken samen naar twee korte documentaires: The Land en Danish Forest Kindergartens.

 

De docu 'The Land' gaat over de gelijknamige Welshe avonturenspeeltuin. Sinds de première op het Full Frame Documentary Film Festival, werd The Land wijd gebruikt door opvoeders en voorstanders van spel, designers en ouders als een middel om vrijmoedige conversaties over spel, risico, vrijheid en de educatie van het kind op te starten.

De Australische reportage Danish Forest Kindergartens focust specifiek op een onderwijscontext waar kleuters vrij en ogenschijnlijk zonder veel regels vrij spelen en leren in het bos. De reportage ontlokte veel verontwaardigde reacties bij Australische en Amerikaanse ouders, wat veel Denen niet begrepen. De bos-kleuterscholen zijn in Denemarken namelijk populair en worden er erg gerespecteerd.

Enkele quotes om te onthouden:

To an adult it may look chaotic and ugly, to a child, it’s just possibilities.

 

There is a difference between a risk and a hazard. The child is aware it takes a risk. A hazard is a danger the child can not predict.

 

Better a broken bone than a broken spirit.

Je vindt meer info over The land in dit artikel en over de Danish Forest Kindergarten in dit artikel.

Je kan Jürgen contacteren: jurgen.loones@fopem.be

 
 

Samen school maken

Deze website dient als inspiratie voor begeleiders en coördinatoren die werken met een cahier van FOPEM.

De implementatiegids vormt het belangrijkste onderdeel van de website en dient door alle scholen gebruikt te worden om het cahier W.O. te implementeren.

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now