Studio Globo wil vanuit sociale rechtvaardigheid werken aan een leefbare toekomst waarin iedereen meetelt. Deze ngo - met educatieve centra in Antwerpen, Brussel, Hasselt, Gent en Roeselare - versterkt daarom leerkrachten om steeds nieuwe generaties kinderen en jongeren via een verbindend verhaal te bewegen tot mondiale solidariteit, lokaal en wereldwijd.
Hun educatief materiaal ligt zeer dicht bij cultuurbeschouwing. We stellen er enkele voor:
3ekl, 1e of 2e lj
In de klas verschijnen allerlei vreemde voorwerpen, elke dag één. Deze vormen de aanleiding tot een klasgesprek en vervolgens een korte activiteit rond een onderwerp gelinkt aan de leefwereld van je leerlingen: eigenaardige voorwerpen met zelf te verzinnen functies, eetgewoonten, lichaamskunstjes en begroetingen. Via de activiteiten leren je leerlingen zichzelf en elkaar op een andere manier kennen. Jullie worden uitgedaagd om positief te leren omgaan met gelijkenissen en verschillen. De onderwerpen worden telkens geïntroduceerd door een filmpje van Sora en Mirai, Vincentia of Bilal, 4 kinderen die in België wonen en een link hebben met een ander land. Zij tonen hun huis en familie, ze vertellen iets over het onderwerp én tonen ook beelden van andere mensen wereldwijd.
Het lesmateriaal ‘Expeditie WareWare’ bestaat uit een handleiding voor de leerkracht en een mediapakket met didactisch materiaal.
Ben je leerkracht van de eerste, tweede of derde kleuterklas? Dan kun je Mera’s ontdekkoffer lenen. Ga samen met Mera op ontdekking en integreer op een leuke manier diversiteit in de klas. Stimuleer kleuters op een speelse manier om hun STEAM-vaardigheden te ontwikkelen. Ze zullen ontdekkend leren, proberen en verkennen via de kofferinhoud. Het lesmateriaal is modulair opgebouwd dus je kiest zelf welke activiteiten wanneer plaatsvinden. Er is een leuke mix: begeleide, zelfstandige activiteiten, verhaal, vrij spel, koken, creatief, techniek …
Geef jij les in het 1ste, 2de, of 3de leerjaar? Bereid je dan voor op een feestje! Onze uitleenkoffer ‘Vier!’ laat jou en je leerlingen proeven van 4 vieringen uit verschillende landen.
Start het feest met het verhaal van een vlieger die zich losmaakt van zijn haspel tijdens een vliegerfestival. Hij wil vrij zijn en de wereld ontdekken, en dat lukt aardig: Hij blijft vasthangen in een boom tijdens het Kersenbloesemfestival in Japan, een kind grijpt zijn staart tijdens het Kinderfeest in Turkije, hij hoort het gehuil van een baby tijdens een geboortefeest in Congo en wordt aangetrokken door mooie schitterende lichtjes tijdens Divali in India.
Breng een klasgesprek op gang dankzij een geïllustreerde prent over elk feest. Zet je leerlingen aan het werk met voorwerpen die de vieringen kenmerken. Of laat ze via tal van activiteiten de diepere betekenis van elke viering zoeken. Tot slot bouw je zelf een feestje in je klas
Comments