Lesfiche: levenslijn
- PBD FOPEM
- 15 mei
- 3 minuten om te lezen
Vanuit de pedagogische begeleidingsdienst beschrijven we enkele volledig uitgewerkte lesactiviteiten die specifiek inzetten op cultuurbeschouwing. Je biedt ze aan in spoor 3 'gestuurd aanbod'.
Input
Kortfilm 'Threads'
Korte inhoud
Een lijn kan heel wat symboliseren: in de natuur, in de kunst, in de filosofie, in religie... We vertrekken van de interpretatie 'levenslijn' en onderzoeken de gelijkenissen en verschillen tussen onze levenslijnen. Welke laagjes kan je ontdekken? Waar is jouw lijn ooit begonnen? Waar zou die nog naartoe gaan? Misschien wil je een ander symbool gebruiken voor levenslijn?
Doelen
Afstand nemen en overwegen dat het anders zou kunnenāÆĀ
Ervaren dat in het unieke/het persoonlijke tegelijk het universele kan weerklinkenāÆĀ
Je leert dat je door de wereld en zijn systemen wordt bepaaldāÆ
Werkvorm
Inleiding
Een grote cirkel van rode draad ligt op de grond. We kijken in stilte naar de rode cirkel. Het voelt als iets heilig, een monument, iets om te eren?
We luisteren samen naar het verhaal van 'The Big Adventure of a Little Line'
Dit boek bestaat enkel in het Engels en Frans. De illustraties spreken echter voor zich. We vertaalden het boek voor jou, die vertaling kan je hier downloaden. Het boek zelf kan je hier kopen.
Leg je eigen levenslijn
Iedereen krijgt een stukje rode draad.
Als jouw leven een rood lijntje/draadje was, hoe zou het er dan uitzien? Waar start je lijntje? Als je geboren bent of nog ervoor? Hoe kronkelt jouw lijn? Op welke momenten in je leven maakte je levenslijn een gekke sprong, was die verdwaald of verward, ging die in een rechte lijn?
Welke momenten zijn belangrijk voor jou in je leven? Waar op jouw levenslijn zou je dat kunnen laten zien? Welke personen spelen een belangrijke rol in je leven, waar op jouw levenslijn wil je die plaatsen? De kinderen kunnen loose parts gebruiken om die momenten, personen te markeren.

Reflectie: Leg je eigen levenslijn
We gaan op een afstand staan. Welke gelijkenissen zien we? Welke verschillen zien we? Als we eens focussen op de start van elkaars rode draad, wat zien we dan? Start je leven als je geboren bent, of eerder of later? Als we eens focussen op het einde van elkaars rode draad, wat zien we dan? Loopt het leven tot nu, dit moment? Of loopt je draad zo ver als je graag zou willen leven?
Wat betekenen de verschillende loose parts op je levenslijn?
Merk levensvragen op en noteer die op de kaart.
Uitzoomen: de levenslijn van onze ouders
We kijken samen naar de kortfilm 'Threads' die de verbinding met de levenslijn van onze ouders toont.
Iedereen mag extra stukjes rode draad nemen om de draad van een ouder, meerdere ouders of zorgfiguren te leggen.
Hoe liep hun levenslijn voor jij er was? Hoe veranderde hun levenslijn toen jij er was? Hoe loopt hun levenslijn nu?
Je kan hier de kinderen opnieuw over laten uitwisselen. Dat kan op verschillende manieren:
Per twee, om de beurt een vraag stellen over elkaars levenslijn
Rondje: ik zie... waarbij we enkel objectieve gelijkenissen en verschillen aanduiden (niet reageren op elkaar, je mag herhalen wat al gezegd is of passen)
Rondje: ik denk... waarbij we interpreteren wat die gelijkenissen en verschillen kunnen betekenen Ā (niet reageren op elkaar, je mag herhalen wat al gezegd is of passen)
Afsluiten
Bespreek een manier om de levenslijnen te bewaren (een foto, lijn kleven op een blad of karton, afdruk maken van de lijn in verf...)
Welke gedachte blijft hangen? Wat willen we onthouden? Noteer dit en bewaar het in de cultuurbeschouwingskoffer.
Comments