Time-out

Amai dat was al heel wat hé. Goed nieuws: nu heb je echt al een hele stevige basis! Tijd voor een time-out: alles even op een rijtje zetten en herhalen.

Duur

Het duurt gemiddeld 45 minuten om de filmpjes te bekijken en de opdrachten te doen.

Materiaal

Leerboekje

Poster 'Krachtlijnen cahier W.O.'

Korte inhoud

In dit hoofdstuk herhaal je alles wat je tot nu toe geleerd hebt en zet je dit vast door een mindmap te maken. Dit is het moment om een opvolggesprek met de cahiercoach te plannen. Je kan ook een gesprek met de PBD aanvragen.

Vorig hoofdstuk 

Wetenschappelijk onderzoek formuleert 12 bouwstenen om leerstof vast te zetten. Net in methodescholen dreigt leerstof vluchtig te zijn, daarom is het extra belangrijk om de twaalf bouwstenen maximaal in te zetten in je lesactiviteiten.

Filmpje: time-out

Korte inhoud filmpje: 

Je hebt al heel veel zien passeren: veel kaders, misschien al dingen opgeschreven die je wil doen en dat lijstje wordt alleen maar langer, je hebt ook al enkele opdrachten gedaan. Maar wat is blijven hangen bij jou? Wat geeft je energie? Wat maakt u onzeker? Wat heb je al eens uitgeprobeerd? Waar zit je nog op je honger?

Hieronder is er een extra lang reflectiemoment om al die ideeën wat te structureren in je hoofd. Je hebt nu echt al een hele stevige basis: je bent al eens door de doelen van W.O. geweest, je wet dat er geen tussendoelen zijn vanuit de koepel maar dat er wel drie sporen zijn, je weet ook dat je je eigen voelsprieten kan blijven aanscherpen, je weet ook dat het een blijvende evenwichtsoefening is tussen je innerlijke Jef & Jos, je weet hopelijk ook dat je mag blijven groeien. Het is oké om het even niet te weten. Deze opsomming zijn echt de krachtlijnen.

Opdracht: mindmap

Tijd voor een effectieve leerstrategie: mindmappen!

  1. Neem een groot blad en schrijf in het midden 'Ervaringsgericht werken aan de eindtermen voor W.O. in mijn klas'. 

  2. Blader doorheen je leerboekje en bouw de mindmap op.

  3. Ga nog eens diagonaal door de voorbije hoofdstukken van deze online training en vul je mindmap aan.

  4. Check tenslotte met de poster hieronder of de krachtlijnen duidelijk aanwezig zijn.

Poster: krachtlijnen cahier W.O.

In onderstaande poster vind je de krachtlijnen van het cahier W.O.

2021-06-01 - PBD - Poster voor in teamlokaal - digitaal feestpakket cahier W.O. (1).png

Opdracht: handoefening

Een zeer motiverende en stimulerende oefening is 'de handoefening'. Bij elke vinger van je hand hoort een vraag, die vragen kan je hieronder zien.

  1. Beantwoord de vragen over de kwaliteit van het ervaringsgericht werk in jouw klas.

  2. Doe de oefening opnieuw en beantwoord nu de vragen over de aandacht en focus op wereldoriëntatie in je klas.

  3. Zijn er overeenkomsten? Wat komt heel duidelijk naar voren? 

2021-02-25 - PBD - Steekkaart handoefening (1).png

Gesprek met de cahiercoach

We vinden het belangrijk dat je dit traject deelt met je cahiercoach. Tijdens de reflectiemomenten op het einde van elk hoofdstuk stimuleren we je zoveel mogelijk om korte, kleine vragen te stellen aan je collega's. Misschien doe je dit, misschien ook niet, dat is volledig jouw keuze.

 

In deze time-out is zo'n gesprek met je cahiercoach echt wel aangeraden. Hij/zij is ook op de hoogte dat er een opvolggesprek gepland zal worden. Als je onderstaand formulier invult, sturen wij een mailtje naar je cahiercoach. We geven daarin enkele tips en richtvragen mee, op die manier zijn jullie beiden goed voorbereid. Het geeft het gesprek ook een zekere sérieux waardoor de kans verkleint dat jullie vervallen in een koffiekletsje. Dit is belangrijk om het leereffect van deze online training te vergroten.

Gesprek met de pedagogische begeleidingsdienst (PBD)

Jij ziet mij maar ik zie jou niet! Wil je graag een gesprek met een pedagogisch begeleider rond een specifiek thema, rond de cursus zelf of gewoon om even hallo te zeggen? Dan kan je via onderstaand formulier ook een tussentijds coachingsgesprek rond deze online training aanvragen. Het gesprek vindt sowieso digitaal plaats.

De time-out is voltooid! Klik op de pijl om verder te gaan naar Hoofdstuk 10 'Focusdoelen'.