LET OP

Deze stap is nog in een testfase. Ga je met deze oefeningen aan de slag? Laat het ons weten en dan verfijnen we samen de oefeningen.

De instrumenten uit het cahier W.O.
Jullie hebben al een goed idee over hoe jullie soepele leerlijnen voor de door jullie gekozen deeldomeinen eruit zullen zien. De leerspiraal is één van de instrumenten uit het cahier W.O. dat taal kan geven aan jullie tussenstappen.

Opdracht

De leerspiraal is een instrument om vanuit de voorkennis doelen te bepalen. Het haalt zijn kracht uit de sterke nieuwsgierigheid en leerdrang van leerlingen. Heel wat leerplannen zijn opgebouwd volgens deze leertheorie. Ook in de eindtermen zie je stukken van de leerspiraal terug. Neem er de deeldomeinen bij waarvoor jullie soepele leerlijnen willen maken. Elk teamlid pikt er een eindterm uit. Bekijk het werkwoord van de eindterm, dit geeft vaak het beheersingsniveau aan. Met welk cognitief doel uit de leerspiraal kan je de eindterm verbinden? Overleg met je buur. (Onderaan vind je materiaal om de leerspiraal te gebruiken)

Nu doen we even de omgekeerde oefening. Verdeel de cognitieve niveaus over het team. Verzin per cognitief niveau minstens vijf werkwoorden. Overleg opnieuw in groepjes waarom je die werkwoorden inspirerend vindt.

Vanuit de vorige oefening bepaalden jullie welk eindpunt je verkiest voor de soepele leerlijnen. Jullie dachten ook na over de vijf keuzes voor een tussenstap. Verdeel jullie werk uit de vorige oefening over het team. Probeer aan de hand van de leerspiraal een werkwoord te vinden bij elke tussenstap.

Materiaal

De leerspiraal is geïnspireerd op de taxonomie van Bloom. In de lijst hieronder vind je heel wat mooie bewerkingen, tips en educatief materiaal om met de leerspiraal aan de slag te gaan.

DOEL

 teamleden vaardig maken in het ontwikkelen van tussenstappen

 

SAM, het partnerschap tussen zeventig basisscholen en een hogeschool met lerarenopleiding, werkten intensief rond de taxonomie van Bloom. Ze maakten een filmpje waarin je ziet hoe de cognitieve niveaus in een klas worden ingezet. SAM stelt ook een waaier ter beschikking met de zes cognitieve niveaus. Daarin staan verdiepende vragen voor de leerlingen, activiteiten en producten.

1.

Elke Goffin van Praktijk Voluit legt uit hoe je een verrijkingsopdracht kan maken op basis van de cognitieve niveaus die wij ook in de leerspiraal gebruiken.

2.

Juf Petra uit Vlissingen (NL) heeft een blog met allerlei ideeën voor kleuterleerkrachten. Ze poste een voorbeeld van haar collega over een zogenaamde integratiematrix. Het is een invulblad waarbij de cognitieve niveaus uit de leerspiraal (= taxonomie van Bloom) gecombineerd worden met de meervoudige intelligenties van Gardner (je weet wel: ruimte-knap, taal-knap,... Op de studiedag Leren is lichamelijk focuste één van de ateliers hierop.). Op de blog zijn er ook enkele concrete lesvoorbeelden beschikbaar.

3.

Samen school maken

Deze website dient als inspiratie voor begeleiders en coördinatoren die werken met een cahier van FOPEM.

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now