LET OP

Deze stap is nog in een testfase. Ga je met deze oefeningen aan de slag? Laat het ons weten en dan verfijnen we samen de oefeningen.

De instrumenten uit het cahier W.O.
Jullie hebben al een goed idee over hoe jullie soepele leerlijnen voor de door jullie gekozen deeldomeinen eruit zullen zien. De leerspiraal is één van de instrumenten uit het cahier W.O. dat taal kan geven aan jullie tussenstappen.

Opdracht

De leerspiraal is een instrument om vanuit de voorkennis doelen te bepalen. Het haalt zijn kracht uit uit de sterke nieuwsgierigheid en leerdrang van leerlingen. Heel wat leerplannen zijn opgebouwd volgens deze leertheorie. Ook in de eindtermen zie je stukken van de leerspiraal terug. Neem er de deeldomeinen bij waarvoor jullie soepele leerlijnen willen maken. Elk teamlid pikt er een eindterm uit. Bekijk het werkwoord van de eindterm, dit geeft vaak het beheersingsniveau aan. Met welk cognitief doel uit de leerspiraal kan je de eindterm verbinden? Overleg met je buur. Tip: je kan de leerspiraal onderaan deze pagina downloaden.

Nu doen we even de omgekeerde oefening. Verdeel de cognitieve niveaus over het team. Verzin per cognitief niveau minstens vijf werkwoorden. Overleg opnieuw in groepjes waarom je die werkwoorden inspirerend vindt.

Vanuit de vorige oefening bepaalden jullie welk eindpunt je verkiest voor de soepele leerlijnen. Jullie dachten ook na over de vijf keuzes voor een tussenstap. Verdeel jullie werk uit de vorige oefening over het team. Probeer aan de hand van de leerspiraal een werkwoord te vinden bij elke tussenstap.

Materiaal

DOEL

 teamleden vaardig maken in het ontwikkelen van tussenstappen

Samen school maken

Deze website dient als inspiratie voor begeleiders en coördinatoren die werken met een cahier van FOPEM.

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now