top of page

Nieuwe collega's oefening 3

Het hele team is doordrongen van de implementatie omdat cahier W.O. een schoolprioriteit was. Nu het cahier geïmplementeerd is, kan het lastig zijn voor nieuwe collega's om met het leerplan te werken. In deze oefening stel je een onthaalprocedure op voor nieuwe collega's.

​

Gebruik de groene pijlen bovenaan en onderaan elke pagina om naar een vorige of volgende oefening te gaan.

DOEL

beleid uitwerken om nieuwe collega's mee te nemen in hoe cahier op school gebruikt wordt

Nieuwe collega's
FOPEM wil zich engageren om nieuwe collega's mee te nemen in het cahierverhaal. Sowieso is er het tweejaarlijkse startersaanbod maar daarnaast bieden we een online training aan om de basis van ervaringsgericht werk bij te brengen, te leren werken met het cahier W.O. en de nieuwe collega te laten reflecteren op zijn of haar rol in de klas. We raden ten sterkste aan om je nieuwe collega deze online training te laten volgen en die daar ook ruimte voor te geven. Het is een investering die later loont! 

De online training neemt je nieuwe collega mee in de basisprincipes, maar de invulling die jullie school eraan geeft is nog veel belangrijker. Daarom is het goed om ook op school een plan of strategie uit te werken om nieuwe collega's mee te nemen in jullie cahier W.O. We geven graag enkele ideeën mee wat er in dat plan kan staan:

Er is op jullie school ongetwijfeld al een beleid of afspraken over hoe je een nieuwe collega ontvangt en wat die persoon dan precies moet doen of weten. Kennismaken met het cahier W.O. en ondersteuning bij het doelgericht ervaringsleren maakt daar best deel van uit.

​

Lijst op wat een nieuwe collega nodig heeft: het cahier zelf, de onepager terminologie, een W.O.-waaier, de onepager over de voelsprieten, eventueel ook de kijkwijzer Kwaliteitsvol Projectwerk. Neem een kijkje bij het didactisch materiaal op deze cahierwebsite en in De Collectie op de vormingswebsite.

​

Plan een drietal gesprekken in met de cahiercoach:

Kennismaking (ergens bij de start van het nieuwe teamlid):

Je kan kort bespreken wat die persoon al heeft opgestoken uit de online training van FOPEM en eventueel verduidelijking geven.

​

Je kan vragen naar de eigen interesses en talenten en zo het overzicht in jullie afsprakendocument bijhouden.

​

Je kan het voelsprietgesprek doen, de collega laten benoemen wat zijn of haar top- en flopvoelspriet is en van daaruit gericht enkele tips of ideeën geven uit het verzameldocument.

​

Je bespreekt samen hoe de collega de W.O.-waaier kan gebruiken en hoe de pictogrammen in de klas door de kinderen kunnen gebruikt worden. Samen kan je ook zijn of haar nieuwe klas even screenen met de materiaallijst en W.O.-waaier.

​

Voelsprieten oefenen (zo'n twee maanden na de start van het nieuwe teamlid):

Je kan het afsprakendocument van jullie school in detail toelichten.

​

Je kan kort bespreken wat die persoon al heeft opgestoken uit de online training van FOPEM en eventueel verduidelijking geven.

​

Je kan het voelsprietgesprek opvolgen door te polsen hoe die persoon al gegroeid is en hoe jij hem of haar nog kan helpen met tips of ideeën.

​

Je kan samen met het hele team de voelsprieten nog eens echt inoefenen door tijd te nemen voor een uitgebreide werkvorm. Zo leert de nieuwe collega de teamleden beter kennen en omgekeerd.

​

Minimumdoelen van W.O. onderzoeken (zo'n zes maanden na de start van het nieuwe teamlid):

Je kan hem of haar de kleurenoefening laten doen en jullie Google Spreadsheet laten aanvullen. Op die manier leert de collega de doelen in de diepte kennen, reflecteert hij of zij erover én wordt het duidelijk waar je je collega in kan ondersteunen.

 

bottom of page